تاثير موسيقي در تمرکز و يادگيري
تاثير موسيقي بر يادگيري را در همه يي سنين ميتوان مشاهده کرد. فرد در حين نواختن و تمرين کردن يا گوش دادن بـه موسيقي تمام تمرکز و حواس خود رابه موسيقي ميدهد کـه اين امر موجب افزايش دقت فرد مي شود. موسيقي همچنين باعث افزايش سرعت يادگيري و ميزان آي کيو ميشود.
در جامعهي امروزي، هنر و بـه خصوص موسيقي علاوه بر بحث زيبايي شناسي و لذت و آرمشي کـه بـه انسان ميدهد، بـه يک حرفه تبديل شده و راه و روشي براي تقويت مهارتهاي ديگر در بشر اسـت. تاثير موسيقي بر يادگيري امري انکار ناپذير اسـت و اين روزها عدهي زيادي از موسيقي براي تقويت مهارتهايي بـه خصوص براي کودکان استفاده مي کنند.
تاثير موسيقي بر مغز
قطعات موسيقي بر اساس ترکيب فواصل موسيقايي و ريتم، داراي ارتعاشات خاصي هستند کـه موجب تحريک سلول هاي عصبي مي شود و اين تحريکات احساسات و انگيزه را در افراد تقويت مي کند. موسيقي و نوع آن تاثير بسيار مثبت و مستقيمي روي مغز مي گذارد. براي مثال:
يک موسيقي با ريتم تند يا محتواي شعري مثبت باعث تحريک قوهي يادگيري ميشود. نواختن يک ساز و فراگيري آن بـه تقويت تمرکز در مطالعه، درس خواندن و نوشتن کمک مي کند. بـه خصوص گوش دادن و نواختن قطعات آهنگسازان معروف مانند باخ، موتزارت و هندل. موسيقي با ريتم تند انرژيهاي منفي و خستگي را ازبدن دور مي کند. موسيقي آرام فرد را ريلکس مي کند.
تاثير موسيقي بر يادگيري
موسيقي براي همه يي سنين مفيد و لذت بخش اسـت و باعث افزايش تمرکز و دقت در کارها و فعاليتها مي شود. همچنين گوش دادن بـه موسيقي باعث داشتن ذهني آرام و خلق و خوي مثبت مي شود. علاوه بر اين نوع موسيقي هم بر يادگيري موثر اسـت؛ موسيقي بايد مورد علاقهي فرد باشد. مثلاً در عده اي از افراد موسيقي بدون کلام تاثير بيشتري دارد.
استفاده از موسيقي يکي از روشهاي اساسي براي آموزش کودکان در هر زمينهاي اسـت. آموزش موسيقي در سن کم و بـه کودکان بـه گونهاي اسـت کـه کودکان بـه درک ريتم، يادگيري نتها، هم خواني و نواختن ملوديهاي ساده و کودکانه با سازهاي کودکان «از قبيل زايلافون، فلوت ريکوردر و سازهاي ضربي ساده» مشغول و آشنا مي شوند.
ارزشهاي اجتماعي يادگيري موسيقي بر نظرياتي بنا شده اسـت کـه بخشي ازآنها بـه اثرات فراموسيقايي آموزش موسيقي در سنين کودکي اشاره دارد؛ بـه طوريكه قدمت اين نظريهها در جامعه کشور آمريکا بـه بيش از يک قرن ميرسد. در کشورهايي مانند کشور آمريکا و ديگر کشورها برنامههايي با هدف تثبيت تاثير موسيقي بر يادگيري و افزايش نمرات دانش آموزان ارائه مي شود.
موسيقي در يادگيري عميق و ماندگار تاثير فراواني مي گذارد و باعث تقويت و رشد ذهني مي شود. بين دو فرد با ميزان هوش و آي کيو يکسان فردي کـه موسيقي را فرا گرفته اسـت داراي سرعت يادگيري بيشتر اسـت. چون کودک در خلال نواختن و تمرين موسيقي، قوه تفکر خود رابه کار مياندازد و از طريق تمرکز و تفکر بـه تمرين مي پردازد.
يک موسيقي دان آلماني مي گويد کـه موسيقي تاثير زياد و مثبتي بر هوش و آيندهي کودکان دارد. براي اثبات اين موضوع طي يک آزمايش و تحقيق دو گروه ده نفره از کودکان تشکيل دادند و ميزان توانايي، دقت، تمرکز و سرعت اين بچهها را هنگام پازل بازي مورد بررسي قرار دادند. اين کودکان هرروز بـه مدت سي دقيقه آموزشي همراه با موسيقي داشتند.
پس از شش ماه مشاهده کردند کـه بچهها در چيدن و سرعت عمل قطعات پازل پيشرفت زيادي داشتند. طي يک مطالعهي تحقيقاتي ديگر نيز نشان داده شده اسـت، کودکاني کـه حداقل سه سال آموزش نوازندگي يک ساز را دارند از نظر تواناييهاي شنوايي بهتر از ديگر کودکان عمل ميکنند. همچنين داراي دايرهي لغات و تواناييهاي استدلال غيرکلامي بهتري هستند.
موسيقي و رياضي
با مراجعه بـه کتابهايي مثل کتاب شفا ابن سينا متوجه خواهيم شد کـه علم موسيقي از ديرباز بر پايهي رياضي استوار بوده اسـت؛ و همانطور کـه مي دانيم ابن سينا در کتاب خود موسيقي را در مبحث رياضي مطرح کرده اسـت. لذا ميتوان از تاثير موسيقي بر يادگيري رياضي و رابطه آن دو باهم نيز سخن گفت.
منبع :